Follow E-CROSS on

Hyggelig å bli nevnt i "Årsmelding 2018" (NBF).

Brødrene Frode og Atle Skaar med sine elektrisk drevne crosskarter.

- Bilsport er ikke miljøfiendtlig

Bilsport blir fra tid til annen beskyldt for å være miljøfiendtlig. - Det er jeg uenig i, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, som har engasjert seg i tematikken bilsport og miljø.

Miljø og klima er på dagsorden som aldri tidligere, og høsten 2018 la FNs klimapanel frem en rapport som viser at klimagassutslippene må reduseres med 40 – 50 prosent innen 2030 for å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader sammenliknet med førindustriell tid. Spørsmålet mange stiller seg er hvordan bilsporten skal forholde seg til dette.

- Jeg mener bilsport kan spille en positiv rolle i miljøarbeidet. Vi vet fra tidligere hvor viktig bilsport på toppnivå er for teknologiutviklingen på vanlige biler. Et godt eksempel er hvordan Toyota brukte World Endurance Championship til å utvikle sine hybridmotorer. Nå som elektrisk bilsport er på fremmarsj tror jeg bilsport også kan være med å akselerere utviklingen når det gjelder for eksempel elmotorer og batteriteknologi. Og allerede i dag er Formel E en fantastisk markedsføringsplattform for elektriske biler over hele verden, sier Atle Gulbrandsen.

Formel E har blitt en enorm suksess siden mesterskapet startet i 2014, og hele åtte bilfabrikker har engasjert seg i mesterskapet, som også er arbeidsplassen til flere tidligere Formel 1-førere og kjente teameiere som Leonardo di Caprio, Sir Richard Branson og Michael Andretti.

- Det internasjonale bilsportforbundet FIA, har satt miljø høyt oppe på agendaen, og det tror jeg er svært viktig. Vi som driver med bilsport kan vise at vår sport på toppnivå er en del av løsningen for verdens klimautfordringer og ikke en del av problemet. Etter min mening er ikke spørsmålet om menneskeskapte klimaforandringer politikk, men lærdommen av historiens største forskningsarbeid.

Miljøfokus i Norge

Mange drømmer om at Formel E skal legge et løp til Oslo, verdens såkalte elbilhovedstad, men også på nasjonalt nivå er det en spennende satsing på gang. Brødrene Frode og Atle Skaar har utviklet en elektrisk crosskart.

- Vi jobber med utvikling av førere og rekruttering. Da vi skulle bygge en egen crosskart for prøvekjøring var det helt naturlig og tenke på fremtiden, og lage et bærekraftig prosjekt, sier Frode Skaar.

Ettersom en elektrisk crosskart støyer vesentlig mindre enn en tradisjonell crosskart kan man også se for seg at det blir enklere å kjøre i nærheten av der folk bor.

Even Wiger, som jobber som miljørådgiver i FIA, tror det er viktig at norske bilsportarrangører er bevisst sitt eget miljøregnskap.

- Jeg tror det er lurt for norske arrangører å regne sitt eget miljøfotavtrykk i forbindelse med et billøp. Mest sannsynlig er ikke dette spesielt stort sammenliknet med mange andre idretts- og kulturarrangement, og det kan være viktig informasjon og kunnskap å ha for en arrangør i en eventuell diskusjon om klimautslipp, sier Wiger.

Les hele årsmeldingen til NBF her.

Back to media